Köpvillkor
Order accepteras och utförs uteslutande i enlighet med nedanstående villkor. Ändringar ska - för att vara giltiga - bekräftas skriftligen.
Vi följer alla riktlinjer som satts upp av Allmänna Reklamationsnämnden för att du ska känna dig trygg som kund.
Nedan har vi sammanfattat dessa villkor.
Konsument erfordras för att spara de allmänna affärsvillkoren på sin dator och/eller skriva ut dem innan beställning via internätet sker.
Kundregistrering
Postfoto garanterar att samtliga personuppgifter som lämnas till oss hanteras med största sekretess. Detta omfattar namn, adress, personnummer, telefonnummer, e-mailadress och övrigt som finns registrerat under ”Mina sidor” i inloggat läge. Här kan du alltid se vilka personuppgifter som finns registrerade om dig. Här kan du ändra i dina uppgifter (till exempel vid flytt) samt välja om du vill ha specialerbjudanden eller inte.
Postfoto får inte ingå avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Postfoto ingår endast avtal med myndig person (18 år).
Kunduppgifter lämnas endast ut till Postfotos samarbetspartners – idag CEWE Nordic ApS som är vår faktureringspartner och producent.
På ”Mina sidor” i inloggat läge kan du alltid se den information som finns registrerad på dig. Du kan närsomhelst uppdatera denna information vid t ex flytt eller om du vill radera dina kunduppgifter.
Adressändring
Tillfällig samt permanent adressändring bör ändras på ”Mina sidor” omgående eller senast innan ny beställning genomförs, för att säkerställa att leverans kan ske utan dröjsmål och till rätt adress.
Erbjudanden
Som kund hos Postfoto får du kampanjerbjudanden skickade till dig.
- Erbjudanden du får via Internet, e-postutskick och via vår webbplats www.postfoto.se gäller endast internetbeställningar. På ”Mina sidor” i inloggat läge kan du alltid se om du har interneterbjudanden tillgodo, samt dessas giltighetstider.
- Sänder du in beställningar till oss via fotopåse eller kuvert gäller i första hand på påsen angivna erbjudanden, priser och giltighetstid, därefter de priser som finns i vår prislista under Mediabeställningar.
Detta innebär att interneterbjudanden inte gäller vid exempelvis insänd fotopåse.
Betalning
Betalning kan göras antingen med kontokort eller via Klarna.
Klarna skickar betalningsinformationen till dig via email. Fakturan anses vara betald när beloppet har gått in till Klarna
Säkra betalningslösningar med kort
Vid kontokortsbetalningar samarbetar Postfoto med COMPUTOP som uppfyller kraven för PCI DSS och använder den teknik som krävs för att du ska kunna känna dig trygg betala med kort hos oss.
Avbeställning
Så snart du klickat på knappen ”Genomför köp” påbörjas automatiskt produktionen av din beställning. Detta innebär att du inte kan ångra eller avbeställa din order, eftersom denna gäller behandling av individuella bildfiler. Detta gäller även för digitala mediabeställningar samt vid inskickad analog framkallning.
Digitala mediabeställningar och analog framkallning
Viktigt när du sänder in minneskort, CD/DVD, USB-minne eller analog film för framkallning är att du i första hand använder en fotopåse med din personliga namnetikett. Det ger förtur på laboratoriet. Om du inte har en fotopåse med personlig namnetikett kan du enkelt beställa detta här på vår webbplats, så får du den hemskickad inom några få dagar.
Leveranser
Alla våra försändelser levereras med Posten för snabbast leverans.
Vi har olika leveranstider hos oss för våra produkter. Se leveranstider för alla våra produkter. Leveranstiden vi beskriver är maximal leveranstid i antal arbetsdagar, dvs. den inkluderar postgång.
Om leveranstiden blir mer än 2 dagar försenad utöver vår lovade leveranstid har du rätt att häva ditt köp utan kostnad. Ser vi att försening sker hos oss, kommer du att informeras. Om försening sker och du önskar häva köp, ska du kontakta vår kundservice. Vid kontokortsbetalning återbetalar vi dig senast inom 30 dagar i det fall du på riktiga grunder häver köpet.
Ångerrätt
Alla våra produkter är specialanpassade för konsument med personliga bilder, varför de undantas från ångerrätten.
Reklamation
Allmänna Reklamationsnämnden bevakar konsumenters rätt. Postfoto följer AR:s rekommendationer. Endast tekniska brister – inte smakmässiga synpunkter - är giltiga reklamationsskäl.
Reklamation kan inte göras beträffande fel som uppstått vid orderlämnandet på grund av ikke exakta eller bristfälliga upplysningar, eller upplysningar som kan missförstås. Om en ombeställning avviker från den första leveransen berättigar detta inte till reklamation.
Konsument bär ansvaret för format och kvalitet på det insända bildmaterialet. Om bilderna inte returneras i den önskade storleken 10x15, utan i 10x13 eller 10x18 och detta beror på formatet bilderna tagits i, anses inte detta som en brist, liksom det inte heller kommer at ske någon ändring av bilderna på laboratoriet. - har bildfilen en dålig upplösning kommer framkallning och förstoring inte att ändra på detta och den färdiga varan kommer därför inte att framstå bättre än råvaran, dvs kvaliteten på det levererat material, tillåter.
Vid berättigad reklamation förpliktar vi oss till gratis omleverans. Om det reklamerade felet inte avhjälps i och med omleveransen, har ordergivaren rätt att häva kontraktet. Ytterligare krav kan inte framställas på avdrag, annullering eller skadeersättning.
Om du vill reklamera dina bilder eller fotoprodukter, har du rätt att göra en reklamation inom två månader från fakturadatum. Vid reklamation ber vi dig först alltid kontakta vår kundservice så hjälper de till med råd om hur du ska hantera just din reklamation. Kundservice sänder ut kostnadsfri/fraktfri returpåse vid reklamationer. I returpåsen kan du skicka in bilderna/fotoprodukten tillsammans med tillhörande originalbeställningskuvert och bildfil eller negativ, samt bifoga utförlig reklamationsbeskrivning som brev. Returnera endast de bilder/fotoprodukter som du reklamerar. Kom ihåg att skriva ditt namn och kundnummer i reklamationen.
Tvistlösning på nätet
Klagomål på en leverans av varor beställda online kan göras via EU:s portal Tvistlösning på nätet via följande länk: http://ec.europa.eu/odr.
På samma hemsida hittar du även instruktioner för hur du går tillväga, svar på vanliga frågor och kontaktuppgifter om du behöver mer hjälp med tjänsten.Om du har frågor angående tvistlösning på nätet kan du alltid, kontakta Konsument Europa ((info@konsumenteuropa.se), som är den svenska kontaktpunkten i relation till tvistlösning på nätet."
Tillbakatagande
Foton som inte är tekniskt felfritt framkallade tas tillbaka och krediteras. Tekniskt felfritt framkallade foton tas inte tillbaka.
Förkommen film eller digitalt lagringsmedia
Postfoto följer den branschpraxis som tillämpas av ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) och Konsumentverket: Skadad eller förkommen film ersätter Postfoto med dubbel mängd oexponerad film. Postfoto ansvarar inte för fysiska digitala lagringsmedier såsom minneskort, CD/DVD-skivor och USB-minne, och inte för den lagrade informationen. Du bör därför alltid göra backup-kopior av all information på dator eller annan lagringsmedia innan du skickar iväg en digital media beställning.
Användarvillkor
Postfoto förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor. Varje gång du använder denna tjänst förbinder du dig att följa gällande villkor.
Upphovsrätt, Straffrättsliga regler.
Det förutsätts att ordergivaren eller kunden har upphovsrätten till samtliga uppdrag som överförs till oss. Ordergivaren eller dennes kund ansvarar för följderna av eventuella överträdelser.
Alla påföljder vid eventuell kränkning av tredjeparts rättigheter är endast konsumentens ansvar. Konsumenten skall hålla näringsidkare skadefri från varje krav, som tredjepart reser som följd av kränkning av tredjeparts rättigheter vid framkallning, behandling, duplicering och användande av de överförda digitala bildfilerna. Konsument har plikt att hålla näringsidkare skadefri för samtliga advokatkostnader och övriga kostnader i samband med rättsliga förhandlingar, som näringsidkaren kan behöva avhålla som följd av tredjeparts kontakt och eller inledande rättsliga steg mot näringsidkare för en potentiell kränkning av tredjeparts immateriella rättigheter.
Konsument har dessutom plikt att se till att innehållet i de överförda bildfilerna inte strider mot gällande laggivning, härunder men inte begränsat till strafflagens beställer om barnpornografi. Får näringsidkare kännedom om att gällande laggivning inte följts, förbehåller näringsidkare sig rätt kontakta relevanta myndigheter.
Ansvar
Vi lyder under Allmänna reklamationsnämnden och följer deras lagar.
Skadad eller förkommen film ersätts med dubbel mängd film av den typ som skadats eller förkommit i enlighet med vad Sveriges Fotolaboratorier överenskommit.
Vi ansvarar för inskickade fysiska digitala lagringsmedier som minneskort, CD-skiva, USB-minne med mera, men inte för den lagrade informationen. Användaren ansvarar själv för att göra backup respektive kopior av bilderna i dator eller på annat lagringsmedium innan de skickas till Postfoto.
Jurisdiktion och lagval.
Ett avtalsvillkor som anger att lagen i ett land utanför europeiska ekonomiska samarbetsområdet skall tillämpas på avtalet gäller inte i fråga om köp enligt denna lag, om den lag som gäller med bortseende från villkoret är lagen i ett land inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet och den lagen ger köparen ett bättre skydd enligt konsumentköpslagen 48 §.
Det görs uttryckligen gällande att den internationella köplagen (CISG) ej tillämpas.
Skulle enstaka bestämmelser i innevarande avtal med konsumenten, härunder de allmänna affärsvillkoren, vara eller komma att bli ogiltiga, berörs giltigheten av övriga bestämmelser inte av detta.
©2014 Postfoto. All rights reserved. Kundservice telefon 0200-12 00 12